Temanummeret af tidsskriftet HAWWA stiller skarpt på muslimske kvinders brug af internettet og sociale medier. Bl.a. hvordan de bruger dem til at skabe platforme for sig selv, og til at finde deres egne stemmer i nye online fællesskaber.

I artiklen 'Becoming Visible, beskæftiger Heather Akou sig med den voksende muslimske modeindustri, og hendes egen udvikling. Fra at have en personlig religiøsitet til at blive en synlig muslim.  Hun ser på mulighederne for kvindelige konvertitter og muslimer i den vestlige verden. Blandt andet via anvendelsen af internettet til at tackle de dilemmaer der opstår, som ny muslim i vesten. Hun ser også på, hvordan internettet kan spille en rolle i Nordamerikanske muslimers valg af påklædning.

  • Lån tidsskriftet Hawwa i KVINFOs bibliotek HER
  • Vil du læse mere? Find Emma Tarlos "Visibly Muslim" i KVINFOs bibliotek HER

Om "Hawwa - Journal of Women of the Middle East and the Islamic World":
Hawwa udgiver artikler fra forskellige komparative perspektiver, der vedrører kvinder og kønsspørgsmål i Mellemøsten og den muslimske verden. Tidsskriftet beskæftiger sig med både muslimske og ikke-muslimske samfund inden for hele MENA regionen, samt med muslimske og mellemøstlige samfund andre steder i verden. Læs mere om om Hawwa HER

Om Hijabi:
En muslimsk kvinde der bærer hijab - navnet på hovedbeklædningen. Der er indenfor de seneste år kommet flere muslimske-bloggere, både i USA, UK og i ander dele af Europa, der deler billeder af deres tøj/'outfit-of-the-day' (OOTD). Mange der er bekendte med tendensen har måske allerede hørt om Dina Torkia fra UK og ZIZI fra Danmark. Begge er musliske modeblogger, med over 100.000 følger på blandt andet Instagram.
 

  • Find Zizis Instagram-profil HER
  • Find Dina Torkias Instagram-profil HER