Hillary Clinton har trukket kvindekortet - det har Donald Trump også. Dermed er banen kridtet op for en amerikansk præsidentvalgkamp, hvor køn spiller en stor rolle, fakta taber til populistiske tv-reklamer, og de mest beskidte politiske tricks kommer til at dominere.

Efter de sidste primærvalg nu er afholdt, står det klart, at det bliver Donald Trump for Republikanerne og Hillary Clinton for Demokraterne, der skal kæmpe om at blive USAs 45. præsident.

Det helt store spørgsmål er selvfølgelig, hvem der vinder. Men foreløbig er sagen, hvordan valgkampen vil forløbe. For metoder, strategi og temaer i valgkampen kan i sig selv afgøre, om USA får sin første kvindelige præsident, eller om den næste beboer i Det Hvide Hus bliver en byggemilliardær uden nogen som helst politisk erfaring.

Et af de markante parametre i valgkampen bliver køn. Det er en del af Hillary Clintons præsidentimage, at hun er kvinde. Det er ikke den første eller den mest betydningsfulde del af hendes ”brand”, men det er en afgørende del af hendes image.  

Det er en lige så stor del af Donald Trumps præsidentimage, at han er mand med stort M - en rigtig alfahan, der omgiver sig med smukke kvinder og ikke lægger skjul på sine seksuelle evner.

Trumps kvindesyn er efterhånden kendt, men hvad kommer det til at betyde i valgkampen? En hel del. Det spår i hvert fald de amerikanske medier, der på det seneste har brugt meget tid og spalteplads på at beskrive netop Trumps udsagn om, holdning til og behandling af kvinder.  

Skørtejæger og alfahan

Trumps egne udsagn om kvinder viser med al ønskelig tydelighed, at han er skørtejæger og stolt af det. Ligesom han ofte og gerne praler af, at han kan få alle de kvinder, han vil, og at hans seksuelle formåen er helt i top. Han mener grundlæggende, at kvinder skal være som hans mor: Se godt ud, støtte sin mand og opføre sig som en god hustru og husmor.

Men, og der er et men: Trump er også kendt for at være en forretningsmand, der helt tilbage i 80'erne og 90'erne ansatte kvinder og gav dem høje poster i sit byggefirma og det på et tidspunkt, hvor det bestemt ikke var normen i amerikansk forretningsliv. Mange kvinder – både tidligere kærester og ansatte – roser Trump for at være en høflig mand og en mand, der respekterer kvinder. 

Med Trumps egne ord, så elsker og respekterer han kvinder. Men som praksis viser, så gælder det ikke alle kvinder – og det gælder bestemt ikke Hillary Clinton.

”Hillary trækker kvindekortet”

Dokumentation

Trump beskylder Hillary for at trække kvindekortet. Hun vil ingen stemmer få, og hun svigter kvinder, bl.a. fordi hun i sin tid støttede sin utro ægtemand Bill Clinton. 

Trump påstår, at kvinder ikke vil stemme på Clinton, men det har han ikke ret i. 53 pct af alle kvindelige vælgere ville stemme på Hillary, mens kun 34 pct. ville stemme på Trump.

Syv ud af ti kvindelige vælger afskyr Trump.

New York Times har interviewet 50 kvinder, der kendte/kender Trump. Tilsammen giver de et billede af en mand, der på den ene side er en sexfikseret skørtejæger, men samtidig ansætter og forfremmer kvinder i sin virksomhed.

En tv-reklame, betalt af en pro-Clinton superPAC, viser en række kvinder iført Trump-Tshirt.  Ud af deres mund kommer ikke deres egen stemme, men Trumps stemme med nogle af de mange besynderlige og nedsættende ting, han har sagt om kvinder.

Trumps svar på tv-reklamnen var følgende tweet: ”Amazing, that Crooked Hillary can do a hit ad on me concerning women when her husband was the WORST abuser of woman in U.S. Political history.  

Clinton og Trump er historisk de to mest upopulære præsidentkandidater. Trump fører dog i den kamp.

På et vælgermøder i delstaten Oregon i starten af maj blev det helt klart, hvilken valgkampstrategi Trump vil køre over for sin kvindelige modkandidat:

”Hillary fører sig frem som den kvindelige kandidat. Det eneste kort, hun har, er ”kvindekortet”. Hun har ikke andet at tilbyde, og helt ærligt, hvis Hillary Clinton var en mand, så tror jeg ikke hun ville få fem procent af stemmerne”, sagde Trump til en jublende tilhørerskare.

Oven på den svada, affyrede Trump så sin sidste kanon mod Clinton: ”Og hun er endda en dårlig kandidat for kvinder. For hendes mand er den værste til seksuelt at misbruge kvinder, og alligevel støttede Hillary ham, og hånede de kvinder, han var hende utro med”.

Dermed river Trump op i en gammel skandalehistorie fra Bill Clintons tid som præsident, hvor det kom frem, at præsidenten havde sex i Det Ovale Kontor med studentermedhjælp Monica Lewinsky plus havde haft affærer med flere andre kvinder. Dengang valgte Hillary at tilgive sin mands utroskab.

Otte ugers ventetid på Hillarys "kvindekort"

Trumps påstand om, at Clinton trækker ”kvindekortet” blev hurtigt vendt om i Clintonlejren:

”Hvis det at kæmpe for sundhedsydelser til kvinder og betalt barselsorlov og ligeløn er at trække ”kvindekortet”, så bruger jeg det gerne”, sagde Clinton.

Samme dag kunne man gå ind på Clintons valgkamphjemmeside og bestille et pink ”kvindekort” i form og facon som et kreditkort. Det har så mange (inklusive denne artikels forfatter) gjort, at der er otte ugers ventetid på Hillarys ”kvindekort”.

Syv ud af ti kvinder kan ikke lide Trump

Det er ikke et tilfælde, men en helt bevidst strategi fra Trump-lejrens side at angribe Clinton på hendes køn. Planen er, at Trump skal kunne tiltrække de kvindelige vælgere. For de amerikanske kvinder udgør et flertal af alle vælgere til præsidentvalg. Så uden støtte fra kvinderne bliver man ikke præsident i USA . Og her er Trump bagud, langt bagud.

En meningsmåling fra Gallup siger, at syv ud af ti kvinder ikke kan lide Trump. Kun 23 pct. har et godt indtryk af ham. Selv blandt republikanske vælgere kan han ikke score højere end 49 pct. støtte blandt de kvindelige vælgere. Han er til gengæld meget populær blandt republikanske mænd (61 pct.).

Helt overordnet er det hvide, midaldrende mænd, der støtter Trump. Der er også kvinder blandt hans fans, men det er ikke mange nok, og det er de lidt ældre gifte kvinder.  Enlige kvinder og yngre kvinder står (sammen med sorte, lationer og alle andre mindretalsgrupper) nærmest i kø for at vise deres foragt for Trump.

De dårlige popularitetstal især blandt kvinder er et kæmpeproblem for Trumps valgchancer. For traditionelt stemmer de kvindelige vælgere lidt oftere på det demokratiske parti end på republikanerne. Parti-uafhængige kvindelige vælgere har historisk også en tendens til at gå i retning af et kryds ved den demokratiske kandidat.

Trumps kvindeangreb er bevidst strategi

Derfor er strategien i Trumps kampagne at angribe Clinton som kvinde og at sætte spørgsmålstegn ved, om hun fysisk og psykisk kan klare jobbet som præsident. Eller som en af Trumps mangeårige rådgivere udtrykker det til New York Times: ”Han er nødt til at pille Clinton og hendes image fra hinanden, hvis han skal vinde over hende. Han kan ikke lade hende fortsætte i valgkampen med det ærefrygtindgydende image som tidligere udenrigsminister og senator”.

Planen i Trumplejren er også, at når Clinton svarer igen på Trumps angreb ved fremhæve de mange områder, hvor hun støtter kvinder og kvindesager, så som ligeløn, betalt barsel og så videre, så kan Trump ramme lige ind i de hjertet hos de knap så rige kvindelige vælgere ved at spille på Clintons image som professionel politiker og sige: ”Clinton gør i virkeligheden ikke ret meget for jer kvinder. For det eneste I har fælles er jeres køn – intet andet. Det vil tage jer årevis at tjene, hvad Clinton tjener ved at holde en halv times tale for de rige bankfolk på Wall Street.”

Hillary: ”Trump er en bølle”

I Hillary Clintons valglejr har man selvfølgelig også en strategi. Men det har taget sin tid at få en plan op at stå, for meget længe undervurderede alle – også i Clintonlejren - Trump og troede simpelthen, at man kunne ignorere ham. Det går ikke længere – og Clinton er så småt ved at blive klar til modangreb.

”Trump har ikke kvalifikationerne til at blive præsident. Han er en bølle, og jeg vil ikke slås med en bølle. Ikke fordi, jeg ikke kan klare ham, det kan jeg. Men hvis man slås med en bølle, ender man med at blive trukket ned på hans niveau”, sagde Hillary Clinton for nylig  i et interview med tv-stationen CNN.

Det er netop et af Clintons problemer i valgkampen. Trump kan optræde som bølle – og hans vælgere elsker det. Men hvis hun gør det, så giver det bagslag. Ikke kun fordi hendes vælgere ikke kan lide bøller, men måske især fordi det er ”ukvindeligt” at optræde som bølle.

Derfor er en del af strategien i Clintons valgkampstab, at kandidaten selv ikke skal gå i verbal nærkamp med Trump. Det har hun folk til i form af negative tv-reklamer og en sand hær af talsfolk, der på hendes vegne kan tage boksehandskerne på og sige alle de grimme ord, der skal til for at stå op mod en bølle som Trump.

Trump: ”Hillary er en svindler”

Men de er lidt bekymrede i Clintons valghovedkvarter. For Trump har haft meget stor succes med sine personangreb på andre kandidater. Jeb Bush tabte med sine alvorlige budskaber og rolige optræden, der med Trump ord var ”low energy”. Den eneste kvindelige kandidat, Carly Fiorina, var ifølge Trump for grim til at blive præsident.  Marco Rubio holdt lidt længere, men da han endelig gik til modangreb på Trump, så gik det galt, og ”little” Marco, som Trump kaldte ham, opgav også.

Trumps øgenavn til Clinton er ”Crooked Hillary”. Ved at kalde hende svindler antyder han, at hun svindler med alt fra den private e-mailserver i baghaven,  pengedonationer fra lyssky lande til den veldædige Clinton Fond og de meget velbetalte taler og foredrag, som Bill og Hillary har holdt for rige banker og lande.

Ikke et ord om Trumps hår

Ifølge de amerikanske medier skulle Clintons valgkøreplan mod Trump nu være klar: Clinton vil i sine taler og på sine valgmøder køre på emner og temaer. Det skal være alvorlige taler med masser af fakta. Ideen er, at så bliver det understreget, at Trump er lutter ord og ingen seriøse planer.

Hillary Clinton skal ikke og vil ikke på nogen måde angribe Trumps person. Ikke noget med hentydninger til hans frisure, størrelsen på hans hænder eller andre legemsdele. Hvis Trump bliver grov og hans kommentarer komme til at tage al opmærksomheden i medierne – så er der ikke noget at gøre ved det. Planen er, at Hillary Clinton bliver ved med at være sig selv og holder fast ved det seriøse image.

Kvinder kæmper mod sexistiske myter i politik

Det faktum, at Hillary Clinton er kvinde, burde i øvrigt slet ikke betyde noget for hendes valgkamp. Det mener professor Jennifer Lawless, en ledende forsker fra American University i politik og køn:

”Hillary Clinton er så kendt et navn gennem sine 25-30 år i politik, at vælgerne allerede kender hende som politiker.  De fleste kvinder, der stiller op i en valgkamp, er nødt til at kæmpe imod sexistiske myter om, at kvinder er mindre kvalificerede og dårligere ledere end mænd. Den myte rammer ikke Hillary Clinton. Hun er meget kvalificeret og har bevist sine lederevner ”, sagde Lawless for nylig til radiostationen NPR.

Det betyder dog ifølge Lawless ikke, at Hillary Clinton undgår at blive bedømt som kvinde. ”Clinton vil opleve sin andel af sexistiske bemærkninger i retning af: Smil lidt mere, lad dog være med at skrige, og skal du absolut altid have buksedragt på”, mener Lawless.

Familien skal være med i valgkampen

Men selv om hun ikke har lyst til det, så kan Clinton i sin valgkamp ikke undgå både at understrege og spille på, at hun er kvinde, mor og bedstemor  – det kræver vælgerne. For amerikanerne vil kende præsidentkandidaterne som privatpersoner og som familiemennesker.

Derfor kommer vi til at se den samlede familie Clinton på podiet bag Hillary og mange fotos i blade og aviser af kandidaten med snart to børnebørn. Og derfor optræder Trump ved sine valgmøder altid sammen med sin meget smukke (tidligere fotomodel) kone Melania, sin kendte( og smukke) datter Ivanka plus i baggrunden mindst en af sønnerne og deres (også meget smukke) koner. 

Upopulære kandidater

Familierne skal være med til at give vælgerne et indtryk af kandidaterne som rare og venlige familiemennesker. Og det image har de begge i meget høj grad brug for. Alle meningsmålinger viser nemlig, at både Clinton og Trump scorer meget lavt på vælgernes popularitetsskala. Faktisk har der i de sidste 35 år ikke været to præsidentkandidater, der var mere upopulære.

Trump fører i den konkurrence, hvor et gennemsnit af de seneste par måneders vælgermålinger placerer Donald Trump helt i toppen af upopularitetsskalaen, hvor 53 procent siger de har et stærkt negativt syn på ham. Hillary Clinton ligger med en score på 37 pct. upopularitet noget lavere end den republikanske modkandidat.