Under overskriften “Man savner damerne” sætter Erik Steffensens artikel i
den seneste udgave af webmagasinet Forum fokus på på den manglende
repræsentation af kvindelige kunstnere på Louisianas nye udstilling Blomsten som Billede.
Ifølge direktør Poul Erik Tøjner, skriver Steffensen, opstod idéen til
udstillingen oprindeligt i mødet med værker af kvindelige kunstnere i
kredsen af Skagensmalerne og Fynboerne. Man kan derfor som Erik
Steffensen undre sig over, at netop disse kvinder ikke er repræsenteret i
sammenhængen? Kun 1/10 del af de udstillede værker på Blomsten som Billede er skabt af kvindelige kunstnere og på ejendommelig vis positioneres blomsten som et maskulint billede på Louisiana.

Kvinderne glimrer ganske enkelt ved deres fravær.

MEN for knap 4 år siden plukkede en stor gruppe nordiske kvindelige
billedkunstnere faktisk blomster i det selvsamme bed. I år 2000 viste
Charlottenborg Udstillingsbygning udstillingen SUB ROSA – blomsten i Nordisk Samtidskunst.
Udstillingen blev til på initiativ af de danske deltagere, temaet var
blomsten, og der blev vist nye værker af samtidskunst inden
for såvel maleri, skulptur, fotografi, installation som video.

Som symbol tillægges blomsten udprægede feminine værdier, og mange
kvindelige billedkunstnere har da også gennem århundrede beskæftiget sig
med temaet. Blomsten trækker dybe rødder – lige fra Dantes vision af
Himlen i skikkelse af en rose til den akelajeart, der er opkaldt efter
Helligånden. Men fra at være et betydningsbærende og vigtigt symbol i
kunsten med spændvidde fra islamisk ornamentik til den kristne
ikonografi gled den ligeså stille over i historien om maleriet som
dannet tidsfordriv. Blomstermaleri blev et karamelliseret ord forbundet
med kvindekønnet.

Med udstillingen SUB ROSA genoptog vi således et tema med en lang tradition, men også et tema af temmelig belastet
karakter (især for kvinder). Den hårfine grænse mellem blomstens
banalitet og dens styrke som billedtegn blev sat under lup og
blomstertemaet blev stillet som udfordring til række nordiske kvindelige
kunstnere. Vi vovede pelsen ved udelukkende at invitere kvinder. Et
‘clean cut’ så at sige. Som Ernst Jonas Bencard skriver i Louisianas
katalog “er blomster stadig overvejende noget for kvinder og
homoseksuelle”, og ikke noget rigtige mænd går op i dagliglivet (!).

Udstillingen fik en fin modtagelse, og den blev vist i flere
skandinaviske lande i begyndelsen af det nye årtusinde. I den sammenhæng
er det interessant, at netop blomsten – mere end noget andet symbol –
står som billede på hele den menneskelige eksistens og som billede på
tid og tidsovergange.

Jo, Blomsten er og forbliver et vigtigt, et levende symbol. Og det er
kun glædeligt at Louisiana har genoptaget temaet. MEN i disse dage hvor
kunstscenens ulige fordelinger kønnene imellem synliggøres i
kunstdebatten med forstemmende tal og forstemmende udtalelser, er det
faktisk en fornøjelse at kunne ønske Louisiana tillykke med en rigtig
flot udstilling med bevidstheden om at “SUB ROSA” og de mange kvindelige
kunstnere på Charlottenborg var først på banen – og det på helt egen
hånd.

Lotte Tauber Lassen er billedkunstner og cand.phil.

“SUB ROSA – blomsten i Nordisk Samtidskunst”
Charlottenborg udstillingsbygning. Fra 9.dec 2000 – 14. jan 2001
Södertälje Konsthall i Sverige. Fra 3. feb -18.mar 2001
Amos Andersons Konstmuseum i Helsingfors. Fra 10. maj – 12.aug 2001

Kataloget SUB ROSA. Flowers in Contemporary Nordic Art kan lånes på KVINFOs bibliotek.

Deltagende kunstner: Kaja Sjetne Bakke, Line Bergseth, Ingrid Berven,
Bodil Brems, Laila Catharina Debois, Anna-Maria Ekstrand, Saara Ekstrom,
Sissel Fredriksen, Hjørdis Haack, Lova Hamilton, Marianne Heske,
Kirsten Justesen, Marja Kanervo, Inghild Karlsen, Nina Maria Kleivan,
Lotte Tauber Lassen, Tuula Lehtinen, Henrietta Lehtonen, Pernelle
Maegaard, Melek Mazici,Katerina Mistal, Katarina Norling, Stina Opitz,
Ingrid Orfali, Lillian Polack, Clara Von Rettig, Anne-suzette Sadolin,
Vicky Steptoe, Mette Ussing, Marianna Uutinen