’’Kør den ind med’’ står der på Sundhedsstyrelsens nyeste kampagneplakater. Teksten supplerer billedet af en yngre kvinde med langt lyst hår og pink bh, som sidder på et køkkenbord med spredte ben og sexet mundpositur. Med ansigtet let sænket stirrer hun intenst på beskueren med sexy øjne. Lige dele Disney prinsesse og fræk baggårdskat. Bøjet ind over hende (i gang med at åbne bh’en kunne man forstille sig) står en anonymiseret mand med store muskler og bar overkrop. Han har ikke noget ansigt, han skal bare have noget sex. I baggrunden står en stor gruppe af letpåklædte unge mennesker og betragter dem. I talebobler ud for kvindens ansigt – med varierende ordlyd fra plakat til plakat – står citater, som ’’fordi jeg ikke gider med din bitch af en eks’’ og ’’Fedt! Han tager skridtet’’. Citaterne, fornemmer man, kommer fra kvinden.
Under sloganet Kun med Kondom er kampagnen målrettet unge i alderen 18-22, med en sekundær målgruppe i alderen 16-25 år. Den har kørt siden 2006 og bliver gennemført i ugerne 37 og 38. Målet er at sætte større fokus på sexsygdomme og smitterisiko blandt unge. Unge mænd og kvinder skal lære at bruge kondom. Mens Sundhedsstyrelsen skaber den fornødne opmærksomhed på kampagnen, promoveres den – med hjælp fra bl.a. Sex og Samfund – på de sociale medier og rundt omkring i landet. I år er 88 ud af 98 kommuner tilmeldt kampagnen. Kampagneplakaterne er strategisk placerede på alt fra reklamesøjler ved busstoppesteder til diskoteker og uddannelsesinstitutioner. Den bliver vist i biografen og i aviserne. Kun med Kondom har i den grad indtaget Danmark.  

Fedt! Han tager skridtet

Det umiddelbare indtryk af kvindens manglende begær og engagement, kombineret med de forskellige citater, underbygger den passivitet, som synes at stråle ud af hende. Hendes eneste aktivitet er at posere for beskueren, og beskueren får det, beskueren kræver: Et sexet ansigtsudtryk, en fræk mund og en pæn og veldrejet krop. Kvinden er behagelig at se på.  Hun er ikke en kvinde, der tager styringen eller kræver noget af manden. Hun er ufarlig eller blot ”Gode kasser!” som en følger skriver på kampagnens facebook-side. 
Hun er en tilgængelig krop, der ikke stritter imod. En krop, der bliver ’’taget’’. En lækker krop, en krop der ikke er besværlig eller krævende, men bare tænker; ”Fedt, han tager skridtet” – han kører den ind med kondom. I det hele taget virker kvinden slående upåvirket og mere optaget af at ’’se godt ud’’ end selve nydelsesaspektet ved den seksuelle situation. Manden virker derimod liderlig og opslugt af seancen. Han er i bevægelse og bruger sin krop. Mens hun lader til at være pinligt bevidst om, at hun bliver iagttaget, er han tilsyneladende kun optaget af hendes krop. 
Det eneste citat, der vidner om en smule stillingtagen fra kvindens side, (”Fordi jeg ikke gider med din bitch af en eks”) er pakket ind i ’’foragt for ekskæresten’’, i stedet for at være en kritik af manden, der åbenbart skal overbevises om, at han skal tage kondom på. Ekskæresten bliver synonym med de klamme sexsygdomme; begge dele må udslettes med kondom. At kvinden ikke vil i seng med mandens beskidte ekskæreste, forstår man er et argument han ikke kan stille noget op imod. I stedet for at fokusere på sexsygdomme eller uønsket graviditet, er der snarere tale om en kondomforhandling mellem manden og kvinden. Det er en kamp om, hvilket argument der holder stærkest; hans nydelse (går man ud fra) eller hendes foragt for ekskæresten. I stedet for at han bare tager det kondom på – fordi selvfølgelig skal han det – må han tilsyneladende lokkes og manipuleres til at gøre det. 
Sex er den belønning, kvinden på plakaten giver manden, snarere end en nydelse hun giver sig selv. Hendes seksualitet reproduceres – i fuld overensstemmelse med alle andre reklamer – som æstetisk, passiv og fuld af jalousi. Hun seksualiseres. For hende handler det ikke om lyst, men om beskyttelse, forfængelighed og ja, kærlighed. Hendes seksualitet er et middel til at opnå ting. Manden får derimod lov til at fyre den af som liderbuks og sexdyr: Hans seksualitet er en uundgåelighed, som kvinden må værne sig imod (kun med kondom!) Hun kvindelister sig til sin vilje, mens han indtager hende.

Manden vil kneppe, kvinden vil elske(s)

Kun med kondom må ses i forlængelse af en reklameindustri, der konstant reproducerer mindreværd og kropslig fremmedgørelse. Selv kampagner, som umiddelbart ikke handler om at sælge, men (udstedt af Sundhedsstyrelsen) handler om folkesundhed, benytter sig af samme taktik. Budskabet skæres ud i pap, mand vil knep’, kvinde vil beskyttes. Mandens drifter er ustyrlige og dyriske, kvinden har ikke rigtig nogen.  Mens han slår hjernen fra og knalder derudaf, opfylder hun lydigt rollen som æstetisk objekt. Fuldt udleveret til hans vilje. 
Plakaten fremviser en situation, der ikke roder op i fastlåste kønsroller eller anfægter vores måde at se verden på. I stedet for at styrke piger og kvinder ved at vise os, at det er okay at være liderlige, have lyst til masser af sex, tage styringen og samtidig være ligeglade med, hvordan vi ser ud imens, gør plakaten det modsatte.  Den videreproducerer billedet af kvinder, som nogen der slår sig ned på et bord og venter på at blive taget. Kvinders seksualitet er kontrolleret, retoucheret og ja, ikke tilstedeværende. Manden er en omvandrende dildo. “Hvis mænd ikke behøver at kontrollere, så behøver kvinder heller ikke at blive kontrolleret”, sagde britiske Emma Watson for nyligt i en tale ved FN. Hvis dette ensidige kønsbillede er det eneste unge ser i medierne og reklamerne, hvordan skal de så kunne definere sig selv anderledes i seksuelle relationer med andre?

En kampagne, der henvender sig til de unge?

Udover den noget ensidige kønsfremstilling, reproducerer plakaten også et ensidigt billede af sex. Hvordan beskytter man sig eksempelvis mod seksuelt overførte bakterier og vira, hvis man dyrker oralsex? Eller er to piger, som dyrker sex? Det giver kampagnen ikke noget svar på.  Den er rettet mod de unge, der dyrker heteroseksuel penetrationssex – hvilket formentlig også er langt de fleste. Men ved helt at undlade at vise andre former for sex, sender kampagnen et signal om, at denne form for sex er den eneste, der findes. At denne form for sex er den normale form for sex. 
Målet med Kun med Kondom er at skabe ’’en holdnings- og adfærdsændring’’ hos de unge. Det vurderes, at omkring 50.000 personer smittes med klamydia hvert år– heraf er det kun en del, der får symptomer og bliver diagnosticeret. Næsten tre ud af fire smittede er personer i alderen 15–24 år. Der er derfor ingen tvivl om vigtigheden af forøget opmærksomhed på problemet. Men er det virkelig nødvendigt at kamuflere budskabet i sexisme og kønsstereotyper for at fange unges opmærksomhed? Appellerer kampagnen overhovedet til unge, eller er den måske snarere en plat projektion af nogle voksnes seksuelle fantasier?