Designskolen

Designskolen er en uddannelses- og forskningsinstitution under Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (KADK). Designskolen har eksisteret i 135 år og ligger i København. 

”Det er helt vildt så meget sex, der er i de korssting. Alt broderi med rød tråd har referencer til menstruation. Den lokale broderiekspert og designer Omar-Joseph Nasser-Khoury siger, at mønstre med muslingeskaller symboliserer kvindens vagina. Eller ’kvindens reproduktive organ’, som han kalder det i de palæstinensiske damers påhør,” fortæller projektmedarbejder og designer Maria Albertsen fra Designskolen i Danmark tydeligt imponeret. 
Hun er sammen med den palæstinensiske designer Omar-Joseph Nasser-Khoury ansvarlig for det kreative indhold i en serie af workshops, der skal bygge bro mellem dansk og palæstinensisk design til inspiration for begge parter. 

Palæstinas kvinder har en lang, stolt tradition for broderi, men det er tidskrævende og lønnen er dårlig. Derfor er udfordringen for de danske designere, at de sammen med palæstinensiske kolleger og kunsthåndværkere skal tænke broderi ind i nye sammenhænge med en bredere appel og dermed bedre indtjeningsmuligheder for kvinderne. 
Idéudviklingen sker som en del af Det Danske Hus i Palæstinas toårige projekt ’Design in Context’, hvor faglig dialog og erfaringsudveksling mellem danskere og palæstinensere er hjørnestenen. Fra Designskolen i Danmark deltager ud over projektmedarbejder Maria Albertsen også de to studerende Tine Winther Rysgaard og Josefine Gilbert. 

Design in Context

Projektet Design in Context løber over to år og er en omfattende udveksling af ekspertise og erfaringer mellem danske og palæstinensiske designere. Målsætningen er at nytænke palæstinensisk tekstildesign og klæde lokale kvinder på til at udvikle produkter, der appellerer til det brede marked.
 
Det er planen, at de danske designere skal besøge Palæstina op til fire gange om året for at deltage i workshops med de lokale designere og kunsthåndværkere.  
 
Design in Context gennemføres med støtte fra KVINFO. Læs mere om programmet på dhip.dk

Fra Palæstina deltager 12 studerende fra Fashion and Textile Institute i Beit Sahour samt 12 kvinder fra forskellige håndværkskooperativer, der er organiseret under Dalia Association. Det er en palæstinensisk NGO, som arbejder med to hovedindsatsområder: ”Kvinder støtter kvinder” og ”Landsbyen bestemmer”, der begge fokuserer på civilsamfund og kapacitetsopbygning.

Dragten udtrykker kvindens livscyklus

I den første workshop med de palæstinensiske og danske designere får gruppen en detaljeret indføring i betydningen af de broderier, der pryder den traditionelle palæstinensiske kvindedragt. Det overrasker især de danske designere, hvor mange historier, der bliver fortalt i korsstingene på den traditionelle, løse kvindedragt, der dækker hele kroppen fra halsen til anklerne. Det gælder både hentydninger til kønsorganer, kvindens cyklus og opfordringer til potentielle bejlere. 
”Dragten bliver brugt til at udtrykke hele kvindens livscyklus. Hvis manden dør, vender hun sin klædedragt på vrangen for at udtrykke sin sorg. Når enken er klar til at møde en ny mand, broderer hun noget nyt rødt broderi på sin dragt. Efterhånden bliver dragten fyldt med mere og mere rødt broderi. Ældre kvinder, som er færdige med mænd, broderer med mørkegrøn tråd på deres dragt. At få indblik i hele det komplekse samspil mellem køn, identitet og broderi er meget inspirerende og noget, som jeg gerne vil arbejde videre med hjemme i Danmark”, siger studerende Josefine Gilbert fra Designskolen.

Mødt med høje forventninger

Formålet med den første fælles ’Design in Context’ workshop er at introducere deltagerne for hinanden, den palæstinensiske tekstiltradition og de lokale produktionsmuligheder. Derfor byder det tætpakkede program også på besøg hos væve-, tekstil-, læder- og strikkefabrikker, og de danske designere er positivt overraskede over mulighederne, som de ser: 
”Nogle gange skal man helt ned i grundkonstruktionen, hvis man vil tænke nyt. Derfor er det dejligt at se, at der for eksempel er en stoffabrik, som leverer gode jerseykvaliteter til det lokale marked. Det åbner mulighed for, at kvinderne kan udvikle T-shirts med anderledes print eller broderidetaljer til en bred målgruppe,” fortæller projektmedarbejder Maria Albertsen. 

Ayat Omran, som organiserer kvinderne fra håndværkskooperativerne, er omvendt også meget positiv over for den inspiration, de danske designere bringer med sig. Hun forklarer, at de palæstinensiske broderikvinder er mødt op med klare forventninger om at blive bedre til at fremstille produkter, der designmæssigt er eftertragtede og samtidig kan sælges med en større økonomisk fortjeneste. 
”Problemet med det traditionelle broderi er, at det bliver så dyrt, at det kun appellerer til en snæver målgruppe af rige folk. Men hvis kvinderne kan nytænke deres håndværk, kan de lave produkter, der er billigere og derfor rammer en bredere målgruppe. Det kunne måske være en idé at bruge en detalje eller et lille udsnit fra et traditionelt mønster og anvende det i en anden sammenhæng frem for at brodere et helt tørklæde dækket med traditionelle mønstre. Tiden vil vise, hvad der kommer af interessante og brugbare idéer”, siger Ayat Omran.

Trængsel på skitseblokken

The Fashion and Textile Institute (FTI)

FTI er Palæstinas første uddannelsesinstitution for tekstil- og modedesign. Instituttet blev grundlagt i 1994 og udbyder en toårig uddannelse i modedesign. FTI ligger i Beit Sahour lidt uden for Betlehem.

På workshoppens første dag får alle deltagerne en skitseblok udleveret. De danske designstuderende viser deres skitsebøger fra studiet frem og forklarer om de processer, der ligger bag udviklingen af de forskellige designprodukter. Arbejdsmetoden er især fremmed for kvinderne fra håndværkskooperativerne. Men de går til opgaven med nysgerrighed og er ikke bange for at bruge det hvide papir. 
”Vi kan mærke, at de er meget inspirerede af det, vi har vist dem. Selvom de bruger blokken til at registrere det sete, kommer der mange nye spændende ting frem på deres papir. Det er interessant at se, hvad de lægger vægt på, og alene ved at broderi bliver fortolket i tegning, sker der noget anderledes, som sætter nye tanker i gang”, fortæller Tine Winter Rysgaard. 

Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram

KVINFOs program i Mellemøsten og Nordafrika er støttet af Udenrigsministeriets Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram, DAPP.

Læs mere om DAPP på dette link.

Hun fornemmer, at der sker en tydelig forandring i løbet af workshoppens dage. 
”Efterhånden er kvinderne blevet mere trygge ved os. Mod slutningen af ugen kom de hen og ville meget gerne vise os deres skitsebøger og have feedback. Det var en god oplevelse, og jeg ser det også som en tillidserklæring. Der er samtidig ingen tvivl om, at palæstinensernes æstetik er meget anderledes end vores, og noget af den danske mode, vi præsenterede dem for, syntes de var virkelig grim. Men så er det fedt at opleve, at vi kan mødes i metoden og inspirere hinanden dér,” siger hun.