Midt i en medierevolution er historien om KVINFOs kulturtidsskrift »Forum for køn og kultur« lidt af en øjenåbner. En buldrende succes, som tidens mediefeltherrer måske nok kunne lære et og andet af.

Når det er lykkedes at vende det smalle, kønspolitiske tidskrift til en gedigen folkelig succes, skyldtes det modet til at gå nye veje. Tilsat en god portion kvindelig snusfornuft.

For hvad nytter det, at et tidsskrift bliver flittigt anmeldt og rost på avisernes kultursider, og at layoutet tager internationale designpriser hjem, hvis det ikke bliver læst?

Sådan var situationen, da Annette Nielsen fik ideen til at droppe papirudgivelsen og gå onlline. I 1998 blev hun ansat som redaktør af tidsskriftet, der bare fire år tidligere var blevet relanceret i nyt, lækkert design. Bladet osede af kvalitet, kant og humor, og det var smækfyldt med indsigtsfulde og velskrevne artikler.

Lige meget hjalp det. Det blev kun læst af en lille, indviet skare. Bladet udkom fire gange om året, kostede 85 kroner i løssalg, og oplaget var ikke til at drive over de 300.

Ud over opretetlsen af Kvindeligt selskab, som var en støtteforening for KVINFO i ti år, lå den kønspolitiske debat i midten af 1990erne stendød. Noget måtte gøres.
– Vi følte efterhånden, at vi talte ned i et tomrum. Derfor tog vi en drastisk beslutning. Vi gik online – som det første kulturtidsskrift i Danmark. Vi sparede penge til papir og layout og satsede i stedet på at udvikle journalistikken. Nu kunne vi pludselig give emnerne the full journalistic treatment, som Annette Nielsen udtrykker det.

Læsertallene eksploderede. Ja, faktisk troede de på redaktionen, at webadressen måtte være linket til sex- og pornosider, siden så mange gik ind på den. Men det var ikke tilfældet. Det nye webmagasin var bare blevet et hit, og i dag er man oppe på 10.000 unikke brugere om måneden – og 27 procent af dem er iøvrigt mænd.

Interessen fra udlandet er også stor, og senere på året udkommer KVINFOs site kvinfo.dk tilmed i en selvstændig engelsksproget udgave.
– Vi har i dag ikke ret mange engelsksprogede artikler, men dem, vi har, bliver meget læst. I udlandet følger de levende med i udviklingen i Norden. I Danmark har vi en af de højeste erhvervsfrekvenser blandt kvinder i verden og samtidig den højeste fødselsrate. Folk spørger: ‘Hvordan kan det lade sig gøre?’, siger redaktøren og nævner maskulinitet og etnicitet blandt nogle af de nye emner, som Forum med succes har set på gennem kønsbrillen.
– Det er en god brille, som man kan kigge på rigtig meget med. Også mænd.

Karen Margrethe Schelin er journalist på Berlingske Tidende.
© Berlingske Tidende