KVINFOs fejring af Kvindernes Internationale Kampdag 8. marts er lige om hjørnet. Arrangementet i Store Vega bliver et spændende festfyrværkeri af gæstetalere, livemusik og scenekunstnere.
En af dem er ’dronningen af dansk video- og performancekunst’, Lilibeth Cuenca Rasmussen.

Lilibeth Cuencas kunst indtager ofte et spiddende og humoristisk perspektiv på identitet i forhold til køn, etnicitet, tro samt sociokulturelle forhold og kontekster. 
I sin performance bruger hun flere komponenter, hvor kostumet, scenografien og koreografien danner en baggrund for hendes blandede optræden med sang eller provokerende raptekster.
Ofte foregår der samtidig en form for transformation i værkerne, som fx i den æstetiske ’Aformations’ (2010). I ’Afghan Hound’ (2011) gennemspiller Lilibeth Cuenca, iført gulvlang sort paryk, flere figurer i en fortælling om kønsidentitet, magtforhold og kulturelle konstruktioner.
I de senere år har Lilibeth Cuenca arbejdet mere med publikums deltagelse i sine optrædener. For eksempel i  ’Mikado’ (2015) eller i ’Delicate Bridges’ (2015), hvor Cuenca, i samarbejde med Anik Lazar, får tilskuerne til at skabe musik ud fra deres kostumer.

Lilibeth Cuenca arbejder med en lang række medier som: Performance, video, foto, objekter og installationer.
___________________

I næste uge offentliggører vi de fantastiske musikalske indslag, som Roskilde Festival leverer til festdagen – så følg med HER eller på vores FB-side.

BILLETTER: Hvis du ikke vil sikre dig en billet, inden det er for sent, så køb dem HER
__________________
Lilibeth Cuenca Rasmussens spændende hjemmeside, med et overblik over hendes mangeartede projekter, kan du finde her
Kunsthistorikeren Trine Ross’ udlægning af Lilibeth Cuencas kunst kan du finde her      
Oplev Lilibeth Cuencas optræden på Louisiana Channel her 
Se Lilibeth Cuenca i Nikolaj Kunsthal ‘Being Human Being’ her  
Se Lilibeth Cuencas indslag på Brooklyn Museum – en del af projektet ‘Global Feminisms’ (2007)  

Tidligere interview med Lilibeth Cuenca fra KVINFOs Webmagasin her  
Tidligere artikel om ‘Kunst og Kvinder på Venedig Biennalen her