Fakta om Nisaa’ FM

Radioen støttes af Schweiziske The Womanity foundation og deltog i et udvekslingsbesøg – en såkaldt twinning - med Danmarks Radio arrangeret af danske International Media Support med støtte fra Det Arabiske Initiativ. 
 

Tag bussen fra Jerusalem til Ramallah. Luk øjnene og lyt. Ud af højttalerne vil der med stor sandsynlighed strømme et tydeligt vidnesbyrd om, at palæstinensisk radio for- og af kvinder for alvor er blevet et hit i æteren.
Nisaa’ FM (kvinder på arabisk, red.) er navnet på en radiostation, der gik i luften i juni 2010, dengang som nu med Maysoun Odeh som stifter og leder for de i alt 10 ansatte; syv kvinder og tre mænd.
’Et af de største tegn på succes for os er, at vores radiostation bliver spillet i de offentlige transportmidler – som for eksempel bussen mellem Jerusalem og Ramallah. Det betyder, at vi når virkelig langt ud,’ siger Maysoun Odeh.

Radio til inspiration

Hendes udgangspunkt er at lave radio, som inspirerer og opmuntrer kvinder i de konfliktfyldte, besatte områder. Det sker gennem indslag og historier om rollemodeller – succesfulde kvinder fra alle samfundslag – og dertil en række andre emner, som radiochefen selv kunne tænke sig at høre.
’Om morgenen, hvor målgruppen er arbejdende kvinder, har jeg for eksempel lyst til at høre noget, der giver mig energi til dagen. Det kan være historier om andre kvinder – politikere, advokater, aktivister, men også sundhedstips og gode råd til karrieren, ‘ fortæller Maysoun Odeh.
Og selv om radioen om eftermiddagen har de hjemmegående kvinder som målgruppe, og derfor bringer programmer om familie, ernæring, film og bøger på tapetet, er sendefladen langtfra en damebladsluftig cocktail.    
Nisaa’ FM bringer nemlig også politiske analyser, programmer om kvinders rettigheder og konkrete sammenligninger af mænds og kvinders vilkår.  

Svært at skaffe medvirkende

Maysoun Odeh vil ikke kalde sig selv og radioen for feministisk i den forstand, at den er imod mænd, men både hun og programmerne er optagede af ligestilling og især, hvordan flere kvinder kan opnå ansættelse på ledende og beslutningstagende poster. 
Radiostationen har som mål at skabe (flere) af den type jobs til kvinder og kører derfor et trænings- og rekrutteringsprogram for kvindelige studerende. De studerende kommer i praktik og får træning på stationen, og de bedste bliver ansat bagefter.
’Vi vil som medie gerne medvirke til, at kvinder i højere grad bliver producenter frem for blot forbrugere inden for vores felt, ‘ lyder det.
Hertil skal de, der udtaler sig i radioen – som kilder af den ene eller den anden slags – også helst skal være kvinder. Men det har ofte været svært at få (kvindelige) medvirkende til at stille op til interview i radioen, fortæller Nisreen Awwad , radiovært og producer på Nisaa’ FMs morgenprogram:
’Det var svært i begyndelsen. Nogle kvinder synes ikke selv, de har noget at byde ind med. Der skal jeg så overbevise dem om, at det er vigtigt, at netop deres person, deres stemme og deres accent kan formidle netop deres historie. ’
’Og så har jeg mange gange været ude at overbevise en ægtemand eller en søn, som ikke syntes, at deres hustru eller mor skulle i radioen. Nogle gange med succes, og andre gange ikke. ’
’Årsagen er vel først og fremmest, at nogle mennesker er meget private eller konservative, og det eneste, jeg her kan gøre, er at informere grundigt om, hvad vi vil, hvem vi er og forsikre, at udsendelsen vil ’behandle’ dem venligt og nænsomt. Men hvis de ikke vil, vil de ikke, og så kan jeg ikke gøre andet end at respektere det og så måske vende tilbage igen senere, ‘ siger Nisreen Awwad, der dog har oplevet, at det er blevet lettere med tiden, hvor både ansigtet og stemmen er blevet mere kendt.
’Folk ved efterhånden, hvem vi er, og det hjælper selvfølgelig. Der er nu mennesker, som selv henvender sig for at medvirke, og nogle som er helt vilde med at fortælle deres historie i radioen,’ siger hun.
’For mig er det lige så betydningsfuldt at have en guvernør i studiet som at høre om en kvinde, der har taget et mikrolån for at forsørge sin familie hver dag. Begge dele er en succeshistorie, og enhver kvinde er speciel, ‘ som hun siger.

Mænd skal inkluderes

Men trods det generelle sigte med radioen, er det ikke kun kvinder, der er målgruppen. Og en lytterundersøgelse, som stationen har fået foretaget, viser, at det skam heller ikke kun er kvinder, der lytter med.  En stor andel af lytterne er nemlig mænd, og det er Maysoun Odeh glad for.
’Det gælder om også at inkludere mænd, når man skal skabe forandring for kvinder. Og vores mandlige lytterskare hører til de progressive befolkningsgrupper og er veluddannede. Det er for eksempel advokater, direktører og politibetjente, og jeg tror, de tænder på, at vi gør noget anderledes, ‘ fortæller Maysoun Odeh, som dog har en altoverskyggende forklaring på, hvad Nisaa’ FM har gjort og stadig gør for at tiltrække – og holde på – de mange mandlige lyttere:
’Vi spiller vanvittig god musik!’ Og så tror jeg også, at vi har valgt et iørefaldende navn, som er opsigtsvækkende og lyder …sexet – på den ikke sexistiske måde – i mænds ører,’ siger hun og tilføjer:
’Vi vil gerne udvide vores lytterskare endnu mere. For eksempel er vores lyttere hovedsageligt mellem 23- og 50 år og fra middel- og overklassen. Men vi vil også gerne nå de helt unge og de lavere indkomstgrupper.’
Et middel til at få fat i netop disse målgrupper er, hvad man, frit oversat kunne kalde ’Radio i det fri’ (Outside Broadcast), som er radio sendt fra et mobilt radiostudie, som når ud til mere landlige områder, hvor større dele af befolkningen er fra lavindkomstgrupper.  Nisaa´ FM bringer allerede den form for radio, men vil gerne praktisere det endnu mere.

Vigtige partnere og ambitioner om mere

Men selvom træerne langt fra vokser ind i radiohimlen   , og slet ikke i et område, som er ledet af et religiøst funderet, konservativt parti i spidsen for selvstyret, er der sket betragtelige fremskridt i løbet af radio Nisaa’ FMs tre år i luften.   

Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram

KVINFOs program i Mellemøsten og Nordafrika er støttet af Udenrigsministeriets Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram, DAPP.

Læs mere om DAPP på dette link.

’Det er afgørende, at vi nu har fået betydningsfulde partnere, som anerkender – og samarbejder med os. Vi har for eksempel arbejdet sammen med kvindeministeriet og forskellige Ngo’er og givet dem en offentlig platform med vanskelige dagsordner. Emnerne kan være alt fra æresrelaterede drab til børneægteskaber. Det lyder måske simpelt, men selvom vi ikke er politiske, har det alligevel været vanskeligt. For kvindeorganisationer i Palæstina er per definition politiske – det er vi ikke, og derfor har folk haft svært ved at gennemskue – og have tillid til os, ‘ forklarer Maysoun Odeh.
Men det er ikke kun palæstinensiske (og andre arabiske) lyttere bosat i de besatte områder, der kan nyde godt af stationens tre daglige udsendelser og to ugentlige magasiner. Nisaa’ FM kan nemlig streames live over internettet, så den palæstinensiske diaspora over hele verden kan lytte med.
Stationen er for nuværende finansieret 35 % via reklameindtægter og 65 % fra donorstøtte. Ambitionen er, at den reklamefinansierede andel skal vokse.