Hvordan sikrer vi, at alle kan blive det, de har lyst til – uanset køn?
KVINFO ønsker sammen med danske grundskoler at skabe en kulturændring, så alle børn og unge kan drømme om at blive ingeniør, sygeplejerske eller tømrer – uanset barnets køn. Og hvor børn mødes mangfoldigt af fagpersoner.
KVINFO sætter i strategiperioden 2021-2024 fokus på, hvordan den danske grundskole kan bidrage til at øge ligestilling og forebygge det kønnede uddannelsesvalg og kønsopdelte arbejdsmarked, som i dag præger det danske samfund.
Skolen har en afgørende mulighed for at præge børns udvikling, selvforståelse, potentiale og forestilling om fremtiden.
Som led i dette har KVINFO i 2022 haft et pilotprojekt med indskolingen på den Grønne Friskole i København. Formålet har været at udvikle og afprøve metoder til at modvirke kønsstereotyper i undervisningen og skabe et rum for, at eleverne kan undersøge, hvad de er gode til, og hvad de har lyst til at blive – uafhængigt af køn.
”Forskning peger på, at mange børn allerede i fem-årsalderen har en meget kønsstereotyp og begrænset opfattelse af, hvad de kan blive. Vi er simpelthen nødt til at modvirke kønsstereotyper aktivt i vores skoler – allerede fra i indskolingen,” siger KVINFOs direktør, Henriette Laursen.
![præsentation af vidensvæg - Kopi](https://kvinfo.dk/wp-content/uploads/2022/09/praesentation-af-vidensvaeg-Kopi.jpg)
Gennem ti uger har eleverne undersøgt løsninger på det kønnede uddannelsesvalg ud fra spørgsmålene: ’Hvad kan jeg blive?’ og ’Hvordan sikrer vi, at alle kan blive det, de lyst til – uanset køn?’ Lærerne har tilrettelagt undervisningsforløb i dansk, engelsk, historie og billedkunst med kønsfaglig inspiration af KVINFO.
Resultaterne af projektet blev præsenteret for KVINFO ved en fernisering i juni. Her præsenterede eleverne deres drømme og tanker om fremtiden gennem ’drømmeplakater’ og deres tanker om, hvordan vi gør op med det kønnede uddannelsesvalg.
![jeg drømmer om](https://kvinfo.dk/wp-content/uploads/2022/09/jeg-droemmer-om.jpg)
Eleverne og lærerenes erfaringer tager KVINFO med ind i regeringens ekspertgruppe om køns betydning i dagtilbud, folkeskoler og på ungdomsuddannelser, der i 2022 arbejder for at sikre drenge og piger lige muligheder i uddannelse.
Ekspertgruppen skal belyse årsagerne til forskellene mellem drenge og pigers faglige resultater i undervisningssystemet og komme med anbefalinger til, hvordan betydningen af køn kan mindskes i både dagtilbud, folkeskolen og på ungdomsuddannelserne.
”I KVINFO er vi meget glade for at være med i ekspertgruppen, der skal undersøge og komme med anbefalinger til, hvordan betydningen af køn kan mindskes i både dagtilbud, folkeskolen og på ungdomsuddannelserne. Det er vigtigt for, at børn og unge kan gå efter deres drømme. Og fordi vi allerede nu mangler arbejdskraft i mange sektorer – især de kønsskæve sektorer som for eksempel sygeplejefaget, der kun rekrutterer fra halvdelen af befolkningen,” sagde Henriette Laursen i forbindelse med lanceringen af ekspertgruppen.
LÆS MERE OM EKSPERTGRUPPEN HER.
Fotos: Maja Theodoraki