Sammen for en mere ligestillet musikbranche

Lyden af mod

VAERKTOEJ-Mentornetvaerk
Projektet Lyden af mod skal dokumentere den strukturelle og kulturelle sexisme i musikbranchen og styrke den viden, forståelse og dialog, der er nødvendig for at skabe forandringer i branchen.

Lyden af mod: sammen for en mere ligestillet musikbranche er et projekt, der har til formål at kortlægge den strukturelle sexisme i musikbranchen og derefter samle musikere, brancheorganisationer, pladeselskaber, spillesteder, virksomheder og andre centrale aktører i branchen om at udvikle konkrete forandringstiltag mod sexisme.

Kortlægger sexisme og udvikler tiltag

Projektets hovedfokus er sexisme, og hvordan sexisme går udover alle uanset køn. Det har også et stærkt intersektionelt fokus på, hvordan sexismen spiller sammen med og forstærker udsatte positioner gennem blandt andet racisme, homofobi og transfobi.

Lyden af Mod understøtter det momentum, der efter flere forskellige studier af sexisme i branchen og DR-dokumentaren Sexisme i musikbranchen er for at imødegå den vedvarende sexisme og skabe varige forandringer og lige muligheder i musikbranchen, både strukturelt og kulturelt.

Samlet skal projektet bidrage til, at musikbranchen får tilstrækkelig viden, bevidsthed og engagement om sexisme til, at de kan tage konkret handling og udvikle en mere inkluderende og ligestillet branche.

Organisering

Projektet ledes af KVINFO og ReSearch Humanity og gennemføres i samarbejde med Analyse & Tal.

Undervejs følges og støttes projektet af et advisory board. Det udgøres blandt andet af Another Life, Musikbevægelsen af 2019 og musikerne Pernille Rosendahl og Annika Aakjær. Another Life har desuden bidraget til baggrundsspørgsmålene i vidnesbyrdindsamlingen. Der vil også være et tæt samarbejde med Koda i forbindelse med projektets udviklingsdel.

Tidsplan

Projektet løber fra september 2024 til juni 2025.

Aktiviteter

  • Indsamling af vidnesbyrd: Fra oktober-november 2024 indsamles vidnesbyrd fra musikere og ansatte i branchen for at få et systemisk blik på, hvilke erfaringer, de har med sexisme, og hvordan de har oplevet at kunne handle på deres oplevelser.
  • Kortlægningslabs: Sammen med musikere og ansatte i branchen, der har oplevet sexisme, afholdes labs tre steder i landet. De dykker ned i effekten af de indsamlede vidnesbyrd og årsagsforklaringerne på, hvorfor og hvordan de forskellige former for sexisme kan finde sted.
  • Delrapport: Der udgives en delrapport om vidnesbyrd. Denne deles med branchen.
  • Analyse- og strategilabs: Overfor en blandet gruppe af brancheaktører og musikere introduceres de udfordringer med sexisme, som første del af projektet har identificeret, blandt andet gennem visualisering af og empatisering med vidnesbyrd. Sammen udpeger aktørerne kerneproblematikker og bliver enige om, og hvor det giver størst effekt at sætte ind. Der afholdes to labs to forskellige steder i landet.
  • Udviklingslabs: Gennem tre labs samles igen afgørende brancheaktører og musikere til at samskabe en eller flere fælles løsninger inden for de fokusområder, der er blevet udpeget. Der vil være fokus på at udpege aktører, der forpligter sig til at implementere initiativerne, og på at udforme en konkret plan for næste skridt.
  • Rapport: Projektets samlede fund og de initiativer, branchen har forpligtet sig til, samles i en afsluttende rapport.

Finansiering

Projektet finansieres af Tuborgfondet.

Kontakt

Hvis du har brug for at kontakte KVINFO eller teamet bag projektet, kan du skrive til viden@kvinfo.dk eller karoline@research-humanity.com.

 

Lyden af mod logoer